Blenheim

4 februari 2023 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Na al het natuurschoon tijd voor wat 'studie', dus op naar hét wijngebied van Nieuw Zeeland, Marlborough. Dit grootste wijngebied van Nieuw Zeeland ligt aan de oostkust aan de 'Straat van Cook', ... de zee tussen het Zuider- en Noordereiland. De stad Blenheim vormt het middelpunt van dit wijnbouwgebied. We gaan via Nelson langs vele fjorden en verlaten baaien, de scenic route dus. Onderweg zien we prachtige uitzichten, en af en toe een paar huizen ... met leuke brievenbussen!

Hier en daar zijn er gedeeltes van de weg ingestort, dit was nog van de vorige storm. Gelukkig kunnen we hier nog net langs, en is er weinig verkeer. Al met al een prachtige route. Tegen het einde van de middag komen we aan bij ons volgende logeeradres. Een beetje buiten de stad, lekker rustig en pal aan het strand. We slapen in het gastenverblijf van de villa met hond! Wederom een prachtig verblijf, dat zoiets nog bestaat, een mooie tuin, dan een stukje grasland en dan het strand en de zee, ongelofelijk. En we worden wederom heel gastvrij ontvangen, en de koelkast is al gevuld met het ontbijt voor de volgende ochtend.

De stad op zich is niet zo bijzonder, maar daar komen we ook niet voor. Natuurlijk komen we naar hier om wijnen te proeven, Wine Estates te bezoeken waar wij wijnen van verkopen, én om nieuwe wijnen te ontdekken. Maar met meer dan 150 wijnhuizen is het lastig om een keuze te maken, we maken een mooie mix van die we al kennen en wat nieuwe wijnhuizen. Het is warm vandaag met temperaturen tot 34 graden, dus we doen het maar rustig aan. Soms slaan we het proeven maar even over en is het gewoon leuk om even te gaan kijken. En we hebben voordat we hier kwamen al wat wijnen kunnen proeven onderweg tijdens onze reis.

Het is met name Sauvignon Blanc wat men hier maakt, daar staan ze bekend om. Daarom is het erg leuk om wat andere varianten te kunnen proeven zoals de Grüner Veltliner (zie je vaak in Oostenrijk en Duitsland), en de Pinot Gris en Chardonnay. Veel rode wijnen kom je hier niet tegen, alhoewel ze wel erg lekker zijn.

Bij sommige wijnhuizen kun je ook wat eten en hebben ze een restaurant met een kleine kaart, maar we hebben goed ontbeten dus dat slaan we maar over. Tegen het einde van de dag hebben we genoeg gezien en kunnen proeven en komen we toevallig nog langs een soort van openluchtmuseum met oude gebouwen die men elders heeft afgebroken en hier weer opgebouwd. Het is er spookachtig en verlaten, heel vreemd. We rijden er maar met de auto doorheen.

De andere dag rijden we naar verlaten stranden die te bereiken zijn aan de andere kant van de bergen. Onderweg weer een prachtige blauwe zee, die kleuren! In verlaten baaien lijkt het wel een spiegel zo rustig is de zee hier. Even buiten de stad rijden we nog over een mooie bergpas met wijngaarden, wilde paarden en veel schapen. Het is geen gewone weg maar gravel, gelukkig hebben we een stevige auto, hier en daar moeten we door een klein riviertje rijden, spannend. Het enige wat we op deze lange route over de Taylor's Pass tegenkomen zijn een paar dames op een mountainbike, ... we doen ons petje af voor ze, heel knap!

Een beetje op tijd gaan we terug naar ons verblijf, daar is ook een mooi strand waar we een mooie wandeling maken, en de hond van de eigenaars loopt gezellig met ons mee over het strand, hij weet goed de weg gelukkig.

Na lekker zelf wat gekookt te hebben een beetje op tijd naar bed, morgen is de overtocht met de ferry naar het Noordereiland. Onze huurauto moeten we helaas achterlaten, we krijgen aan de overkant weer een andere auto (hopelijk). Spannend, allemaal en hopelijk is de zee rustig! Wordt weer vervolgd.

Groetjes van ons, en vergeet niet naar de foto's te kijken. Zie boven in het menu. Ohhh ja, en dank voor alle leuke reacties, we missen jullie wel hoor ;)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anja:
    16 februari 2023
    Hoe mooi kan het leven toch zijn😁
  2. Mieke:
    16 februari 2023
    Mooie foto's weer en verhaal wij missen jullie ook samen xx