Van Jakarta met de trein naar Bandung

25 januari 2024 - Bandung, Indonesië

Vandaag onze 1e treinreis van Jakarta naar Bandung.

Sinds augustus van vorig jaar kun je met de 1e hoge-snelheids-trein van Zuid-Azië in 40 minuten van Jakarta naar Bandung, midden op Java. Een reis die met de normale trein 3 uur zou duren. Natuurlijk hebben we tijd genoeg maar we willen dit graag eens meemaken natuurlijk. Het zijn overigens de Chinezen (wie anders) die deze treinverbinding hebben aangelegd met de naam 'Whoosh'. Na aankomst op een groot en geheel nieuw station, en na een security check mogen we aan boord.

Het ziet er allemaal futuristisch uit, wel hebben ze 2+3 stoelen naast elkaar, dit in tegenstelling tot treinen bij ons met 2+2 stoelen. Ook zijn de stoelen een beetje aan de smalle kant, of wij zijn wat breed van bouw, dat kan ook -;) Kortom ... 'Whoosh Whoosh Whoosh - YES' - de kreet die we een paar keer onderweg gaan horen via het omroepsysteem in de trein als we op de topsnelheid van 348 per uur door Java rijden. Een bijzondere ervaring, en zonder een beweging, je kunt een munt op zijn kant op het tafeltje zetten en die valt niet om! Knap staaltje techniek dus, en verder bijna geen geluid ook.

Na een spannende reis dus aangekomen in Bandung en met de taxi naar ons hotel waar we drie nachten verblijven. Toch ook weer een stad met bijna 3 miljoen inwoners, maar met gelukkig heel veel groene en ook rustige straten wat we onderweg zien en later doorheen wandelen.

De dagen erna wandelen we veel en zien we de verschillende koloniale gebouwen die er nog steeds zijn in deze stad, die vroeger het Parijs van Azië werd genoemd. Zelf vinden we dat niet meer terug die vergelijking maar goed, tijden veranderen. Wat ons bijzonder opvalt is de vriendelijkheid van de mensen, ook al hadden we dat al overal gelezen. Echt overal begroeten mensen je, zwaaien ze naar je en willen zelfs op de foto met ons. We voelen ons af en toe beroemd in het voor ons onbekende land.

Het leuke is ook dat we helemaal geen andere toeristen tegenkomen, we lijken wel de enige twee in deze stad. Misschien heeft het met het regenseizoen te maken, dit terwijl het elke dag 30 graden is en er geen druppel regen valt, maar dat zal vast nog wel gaan gebeuren tijdens onze reis. Gelukkig hadden we in Nederland het regenseizoen al meegemaakt voordat we gingen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mieke:
    31 januari 2024
    Leuk dat jullie daar zo beroemd zijn en gegroet worden
  2. Jan en Henri:
    1 februari 2024
    Door al die foto's komen alle herinneringen weer naar boven van onze reis naar Java en Bali. Leuk om jullie weer te mogen volgen! Enjoy!
  3. Marc en Marcel:
    3 februari 2024
    De reis ziet er nu al mooi en kleurrijk uit mannen! Geniet ervan!😄
    Marc en Marcel
  4. Jacqueline:
    4 februari 2024
    Jullie zijn weer goed bezig (wandelen😜) voor ons is het al heel lang geleden dat wij daar waren. Wat een verandering daar geniet er ervan, dikke knuffel

Jouw reactie