Napier en Havelock North

10 februari 2023 - Napier, Nieuw-Zeeland

Vanuit de hoofdstad Wellington, in het zuiden, rijden we richting de oostkust van Hawke's Bay, naar Havelock North om precies te zijn, vlakbij Napier. Een mooi gebied met heel veel fruitteelt zoals appels, maar ook prachtige wijngaarden en wijnhuizen. En dan natuurlijk het stadje Napier, geheel gebouwd in Art-Deco stijl. Dit na een verwoestende aardbeving in 1931, door te kiezen voor de Art-Deco stijl is het stadje nu ook Unesco Wereld erfgoed.

Een gezellig stadje dus met mooie gebouwen, oude auto's die er nog staan en rondrijden, en mooi gelegen aan de kust. Het stadje waar we verblijven, Havelock North, is een redelijk nieuw stadje. Hier wonen veel (rijke) gepensioneerden, en mensen die goed verdiend hebben met de teelt van o.a. appels, peren en steenvruchten. Maar ook de wijnboeren doen het goed hier, niet voor niets dat er ook een Rabobank gevestigd is in dit stadje. Het is in ieder geval een mooie uitvalsbasis voor onze ontdekking van een stukje van de oostkust.

En natuurlijk kan een bezoek aan wat wijnhuizen vanwege onze 'studiereis' niet ontbreken. Jammer genoeg zijn ze niet allemaal open, of misschien maar goed ook ;). Sommige Wine Estates kun je afhuren voor privé gelegenheden zoals huwelijken en feesten, iets wat dan ook regelmatig gebeurt. Zo is Elephant Hill dus gesloten, maar wel mooi om te zien hoe prachtig het weer gelegen is. Maar gelukkig is de mooiste Wine Estate, Craggy Range Winery, wel geopend. Hier gaan we dan ook maar een wat uitgebreidere tasting en ervaring opdoen.

Het prachtig gelegen Estate in de vallei van de Tukituki rivier en de Te Mata bergketen is een echte topper. Buiten in de mooie tuin, gelukkig onder een grote parasol, krijgen we veel wijnen voorgeschoteld. Een geweldige tray met allerlei bijpassende hapjes maakt het compleet. We zijn meteen enthousiast over de kwaliteit, wow! Ok het zijn niet de voordeligste wijnen, maar ook hier proef je weer dat kwaliteit een prijs heeft, zoals zo vaak. Na een paar uur proeven, waarbij we niet alles opdrinken, tijd om even de importeur in Nederland te vragen, en die is er gelukkig. Met nog een doosje wijn voor onderweg gaan we voldaan weer verder.

Een mooie steile route over smalle weggetjes brengt ons naar de top van de Te Mata bergen. Van daaruit zien we het Estate mooi aan de rivier liggen, en ook de oceaan is goed te zien. De andere kant van de bergen vormt een speciaal uitzicht met bijzonder groene, apart gevormde heuvels. Het lijkt op een Hobbit land. In de lucht zien we diverse luchtacrobaten in hun 'voertuig' vlak voor ons voorbij komen. Lijkt een van ons ook leuk om te doen, maar goed we zijn met tweeën ;)

Na hier en daar nog wat strandwandelingen gemaakt te hebben, tijd om weer verder te reizen morgen. Het was zeker meer dan de moeite waard hier voor een paar dagen. Morgen op naar Lake Taupo, een heel groot vulkaanmeer. Wordt dus weer vervolgd, groetjes van ons.

1. San:
    27 februari 2023