Ubud - onze laatste bestemming op Bali

24 februari 2024 - Ubud, Indonesië

Vandaag reizen we van het westen van Bali naar de binnenlanden van het eiland, naar Ubud.

Het spirituele en culturele centrum van Bali, omgeven door bergen, talloze rivieren, rijstvelden en jungle. Een klein stadje met 8.000 inwoners met aan de rand daarvan talloze andere dorpjes die gezamenlijk ongeveer 60.000 inwoners tellen. Kleine weggetjes slingeren langs rijstvelden en door dorpsstraatjes, en soms door een heuvelachtig gebied met jungle, het is er dus heel erg groen, prachtig!

We hebben wederom Wayan, onze vaste chauffeur hier, gevraagd om ons van Gilimanuk in het westen naar Ubud te brengen, een rit van vier uur. Onderweg is het soms erg druk, en er vallen stevige tropische regenbuien ... heerlijk - denken we. Maar al die regen gaat natuurlijk verdampen met die hitte, als we aankomen voelt het dus ook weer echt tropisch aan. Overdag is het zo'n 32 graden, en in de avond nog 28. Dus van een verkoelende regenbui is geen sprake.

Bij aankomst in onze 'villa' worden we wederom supervriendelijk verwelkomt door Nana en haar broer. En wat een locatie, midden in de natuur tussen de rijstvelden, heerlijk rustig ver weg van de drukte. Het is niet groot maar dat hoeft ook niet, het is schoon en gezellig met alles erop en eraan. We zijn wel weer heel blij met ons kleine zwembadje om lekker af te kunnen koelen een paar keer per dag, ook als we een dag op pad zijn geweest is dat het eerste wat we doen bij terugkomst, even plonzen.

Hier verblijven we tien nachten, dus alle tijd om de omgeving te ontdekken maar ook te relaxen. We zijn heel blij dat we ruim de tijd daavoor hebben, het is elke dag zo warm, of zeg maar heet en tropisch ook. Elke ochtend komt Nana en haar broer het ontbijt maken voor ons, een waar feestje elke ochtend. Voor het avondeten kunnen we bij het naastgelegen resort gebruik maken van het schitterende restaurant met uitzicht over de rivier en de jungle.

De avonden brengen we door in onze 'woonkamer', gewoon buiten op de veranda met enorm veel geluiden van kikkers, gekko's, krekels en nog veel meer. Een hele dierentuin dus, geweldig. En gelukkig zitten er bijna geen muggen tot onze verbazing, dus we hoeven al onze spray's niet te gebruiken, althans niet veel.

Er is veel te zien in Ubud en omgeving, het stadje zelf is gezellig met veel restaurants, winkeltjes, cafeetjes met vaak live muziek. En op sommige stukken zitten er ook apen, zo leuk om te zien. Maar niet te dichtbij komen want daar houden ze niet van, en wij ook niet. En naast de vele tempels zijn er natuurlijk ook tal van resorts, hotels en spa's. Plekken om yoga te beoefenen, kooklessen te volgen en nog heel veel meer. Dus in tegenstelling tot veel andere plaatsen ook meer toeristen.

Met onze vaste chauffeur Wayan maken we diverse dagtours door de wijde omgeving van Ubud. We bezoeken diverse rijstvelden, tempelcomplexen, gaan de bergen in en bekijken diverse meren. Brengen een bezoek aan traditionele dorpjes en zien onderweg veel natuur, rijden door tropische bossen en genieten. De foto's geven een mooi beeld van dit alles, zonder te ver in detail te treden.

Wat ook erg leuk en zeer bijzonder was is dat we op uitnodiging van Nana en haar familie, op Hari Raya Galungan, dat is het hindoeïstische feest waarop de overwinning van het goed op het kwaad wordt herdacht, waren uitgenodigd bij haar en haar familie. We kregen een hele rondleiding daar waar ze met zijn allen wonen. Met meer dan 30 familieleden ..... één centrale 'keuken', een douche en verder wel ieder zijn eigen slaapvertrek.

Geweldig vriendelijke lieve en aardige mensen, waarvan er ook nog eens best aardig Engels spreken. We kregen allerlei soorten fruit te proeven, die we nog nooit gegeten hadden, gefermenteerde rijst te eten - die een beetje naar rode wijn smaakte. Kortom enorm gastvrij en dankbaar voor ons bezoek. Het enige wat wij terug konden doen was dat we een hele leuke fotoreportage hebben gemaakt van de aanwezige familieleden op dat moment, en die naar Nana doorgestuurd. Een paar daarvan zie je bij de foto's terug.

Het was een hele mooie reis naar Indonesië, veel indrukken opgedaan, veel gezien maar ook kunnen uitrusten en ook eens lekker niks kunnen doen gewoon. Het allermooiste aan onze reis waren toch wel de mensen, zo ontzettend aardig en vriendelijk. Ze willen een praatje met je maken, laten je dingen graag zien, willen met je op de foto, gaan graag op de foto, en hebben interesse in je, geweldig leuk.

Het is wel een druk land met meer dan 200 miljoen inwoners, overal wonen wel ergens mensen, en er is veel natuur maar ook veel landbouw zoals rijst. En wat wel verontrustend is om te zien is toch ook weer het vele plastic en afval overal. Langs wegen en straten, in de zee ... vreselijk. Men is er wel mee bezig maar lang niet genoeg, er is nog een lange weg te gaan. Maar dat is in Nederland en België ook met het zwerfafval overal, we zouden beter moeten weten en doen.

Wie weet keren we ooit nog eens terug, er is in ieder geval nog genoeg te zien en te beleven daar.

Iedereen bedankt voor het volgen, de reacties bij de verhalen of via Whatsapp e.d.

Groetjes Hans en Hans - en vergeet bovenin het menu niet de vele foto's te bekijken. Graag weer tot een volgend avontuur!

1. Mieke:
    11 maart 2024
    Fijn dat jullie zo leuke vakantie hebben gehad
  2. Nicolien Govers:
    12 maart 2024
    Hans en Hans, dank jullie wel dat ik mee op reis mocht. Ik/wij horen graag jullie verhalen nog een keertje live. Lieve groet!
  3. Jacqueline:
    12 maart 2024
    Fijn dat jullie zo genoten hebben, wij zijn daar ook geweest en alle herinneren komen weer naar boven. Dankjewel daarvoor😘

Jouw reactie