Christchurch

28 januari 2023 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

We lopen een beetje achter met onze reisblog, maar we zijn er weer. Er is ook zoveel te zien en doen hier.

Deze dagen bezoeken we Christchurch, een stad aan de oostkant van het zuidereiland. Dit is na Auckland de grootste stad met 380.000 inwoners. Als we de stad binnenrijden valt ons op dat het enorm uitgestrekt is. Natuurlijk ook door de vele laagbouw die er is, een noodzakelijk iets omdat er hier veel aardbevingen voorkomen. In 2010 en 2011 werd de stad getroffen door twee zware aardbevingen, een groot deel van het centrum werd verwoest, en dat is nog altijd goed te zien. Veel historische panden zijn verdwenen, soms staan en nu nieuwe moderne gebouwen, maar er zijn ook nog veel lege plekken in de stad.

Je ziet en merkt dat de ziel er een beetje uit is, logisch ook. Men probeert er alles aan te doen om de stad weer op te bouwen en vrolijken. Zo zijn er veel muurschilderingen en Street-art. We bezoeken het 'Earthquake Museum', hier schrikken we van hoeveel schade er wel niet was, ongelooflijk. Meer dan 1/3 van alle gebouwen werden vernield, en voor miljarden aan schade. Logisch dat het dus zo lang duurt voordat alles weer een beetje is opgebouwd.

Het was indrukwekkend om te zien allemaal, maar na 2 dagen hebben we het ook wel voor gezien hier. Onze reis gaat verder richting het Abel Tasman National Park. Wordt vervolgd, en voor de foto's klik bovenin zoals bekend.

Groeten van ons, tot snel.

1. Mieke:
    7 februari 2023
    Veel plezier samen in het nationale park mooie foto's
  2. Frie en Gie:
    8 februari 2023
    Leuk om te zien en te lezen.
  3. Kees Schilder:
    8 februari 2023
    We volgen jullie reis met veel interesse. Mooi jongens!!!!!!! De aardbeving in Christchurch was vernietigend. Wat nu in Turkije en Syrië gebeurd is, is vreselijk!!!!! Zo'n groot gebied verwoest en zoveel doden!
  4. Hans en Hans:
    9 februari 2023
    Inderdaad heel erg wat daar is gebeurt, ongelofelijk wat een ellende en leed. Zoveel slachtoffers en gewonden, vreselijk idd.

We zien hier ook veel plaatsen die in het verleden hiermee te maken hebben gehad, maar met veel minder slachtoffers, maar evengoed complete dorpen en steden die verwoest zijn geweest. Ook hier blijft het altijd spannend op een breuklijn.

En dat is het niet het enige, vorige week hier in het noorden nog enorme overstromingen. En voor aankomende week wordt hier de zwaarste cycloon van de eeuw verwacht, wij zitten dan ook in dat gebied. Dus het wordt allemaal heel spannend hier voor iedereen.
  5. Jan en Henri in Argentinië en Chili:
    10 februari 2023
    Ondanks het naderende slechte weer geniet ervan!
  6. Jan en Henri:
    11 februari 2023
    Indrukwekkend verhaal! Mooie foto’s. Houd de weersverwachting maar goed in de gaten daar. En let goed op elkaar.